Jednym z podstawowych materiałów używanych w czasie procesu tworzenia reklamy wizualnej są samoprzylepne folie reklamowe. Jeszcze do niedawna (kilkanaście lat temu) ich wybór ograniczony był w naszym kraju do 2-3 producentów i dosyć niewielkiej ilości odmian. Obecnie – ze względu na otwarcie rynku międzynarodowego, gwałtowną ekspansję nowych technologii oraz bezustanne doskonalenie metod produkcji folii – ich asortyment stał się ogromny i ciężki do sklasyfikowania w paru zdaniach…
Folie stały się dziś najczęściej materiałem dedykowanym do ściśle określonych zadań. Ich podział przeprowadzić można na wiele sposobów: w zależności od przeznaczenia, metody obróbki, trwałości, rodzaju powierzchni na których mają być aplikowane, przepuszczalności światła, barwy, sposobu wykończenia powierzchni folii, metody jej wykonania oraz wielu innych.

Jednym z najczęściej stosowanych podziałów jest ten ze względu na metodę obróbki. Wyróżniamy więc folie:

  • ploterowe (obróbka mechaniczna przy pomocy ploterów tnących oraz do obróbki ręcznej)
  • poligraficzne (do zadruku metodami sitodruku, często również flexo lub offsetową)
  • do druku cyfrowego (do zadrukowywania metodą druku solwentowego)
  • specjalistyczne (w tym np. dekoracyjne, folie z "meszkiem" – introligatorskie itd)

W typowej reklamie wizualnej (przy produkcji kasetonów reklamowych, tablic, szyldów, oklejaniu samochodów) stosujemy najczęściej folie ploterowe, dlatego też podamy ich bardziej szczegółowy podział. Bardzo upraszczając – można przyjąć, że każdy z ich rodzajów posiada swoje odpowiedniki w foliach przeznaczonych do druku cyfrowego (pod maszyny solwentowe) lub pozwala się tą metodą zadrukować.
Folie te produkowane są z miękkiego PVC, najczęściej o grubości od 75 do 90 mikrometrów.
Dzielimy je na:

  • folie ekonomiczne (najtańsze folie monomerowe) – krótkookresowe, przeznaczone do aplikacji wewnętrznych i mało wymagających zewnętrznych na powierzchniach płaskich; trwałość  podawana przez producenta to 2-3 lata)

    Folie te wystawione na warunki atmosferyczne (głównie pod wpływem promieniowania UV) płowieją, kurczą się, stają się kruche i pękają. Nie nadają się także do oklejania powierzchni pofałdowanych.
    Występują w gamach liczących 30-60 kolorów (w zależności od producenta) i w wykończeniu matt lub gloss.

  • folie średnio- i długookresowe (folie polimerowe o przedłużonej trwałości) – odporne na warunki atmosferyczne. Można jest stosować z powodzeniem do ekspozycji zewnętrznej oraz do oklejania nieskomplikowanych obłych kształtów (np. w reklamie na pojazdach, które nie posiadają załamań i przetłoczeń). Trwałość to około 5-8 lat w zależności od producenta i konkretnej odmiany.

    Produkowane w gamach kolorystycznych 60-80 kolorów, najczęściej z wykończeniem gloss (rzadziej matowym)

  • folie wylewane (polimerowe) o zwiększonej wytrzymałości i plastyczności. Wykonuje się nimi skomplikowane aplikacje na pojazdach, kształtach nieregularnych, przetłoczeniach. Ich trwałość wynosi zazwyczaj 7-8 lat.

    Wykończenie najczęściej błyszczące, w zależności od producenta paleta kolorów wynosi około 30-50.

  • folie transparentne (stabilizowane wymiarowo, z klejem poliakrylowym), przezroczyste, do aplikacji na szkle i plexi. Służą do dekoracji kolorystycznej nie rozpraszając światła (tzw. folia witrażowa). Trwałość około 5 lat.

    Produkowane zazwyczaj w palecie zbliżonej do 30 barw, wykończenie z połyskiem (gloss).

  • folie translucentne (stabilizowane wymiarowo), w części przezroczyste, służące do aplikacji na szkle lub pleksi. Spełniają role kolorowego filtra, rozpraszającego światło (np. w kasetonach świetlnych), dzięki czemu reklama oświetlona jest równomiernie. Trwałość około 7-8 lat.

    Około 30 odmian kolorystycznych dla każdego producenta (odcienie u różnych producentów rzadko się pokrywają), wykończenie zawsze matowe w celu niwelacji refleksów światła.

  • folie banerowe i plandekowe (miękki, elastyczny winyl z klejem permanentnym) ze względu na swą niespotykaną elastyczność i właściwości kleju służą do aplikacji na miękkich tworzywach PVC, takich jak plandeki samochodowe, banery, flagi lub markizy. Trwałość najczęściej około 2-5 lat.

    Paleta kolorystyczna liczy zazwyczaj 20-30 barw, wykończenie zawsze matowe.

Widok kilku podstawowych wzorników, ułatwiających podczas projektowania
wybór odpowiedniego koloru
oraz rodzaju folii.

Wzorniki folii reklamowych

 

Oprócz tych podstawowych rodzajów, często wykorzystywane są przy produkcji reklam również folie specjalnego przeznaczenia:

  • folie dekoracyjne do szkła (efekt szkła piaskowanego, szronionego lub zabarwionego na kolor)
  • folie metalizowane (imitujące wygląd metalu błyszczącego lub matowego)
  • folie fotoluminescencyjne (z zawartością fluoru – świecące w ciemności po wystawieniu na działanie światła zewnętrznego)
  • folie odblaskowe (z zawartością granulek szklanych) – odbijające światło zewnętrzne i stosowane np. do produkcji znaków drogowych lub oklejania samochodów służb specjalnych
  • folie karbonowe – do zmiany koloru i struktury karoserii samochodowej
  • laminaty stałe – przezroczyste i przeznaczone do dodatkowego zabezpieczania wydruków solwentowych lub UV
  • folie szablonowe i do piaskowania
  • folie naścienne (przeznaczone do krótkotrwałej (ok. 0,5 roku) ekspozycji wydruków bezpośrednio na ścianie

    oraz mnóstwo innych :)

Często spotykanymi foliami są folie one way vision (OWV) do druku cyfrowego, przeznaczone do wykonywania grafiki na szybach i witrynach sklepowych. Są to tak zwane popularnie "folie dziurkowane" z otworkami, dzięki którym uzyskujemy powierzchnię reklamową od zewnątrz szyby, nie tracąc od wewnątrz wa sposób całkowity widoczności. Folie te mają trwałość około 2 lat przy aplikacji na płaskich powierzchniach, różnią się też stosunkiem ilości "dziury" do folii – najczęściej wynosi on 50/50.