Tym razem spróbujemy wyjaśnić po co i dla kogo tworzone są katalogi stron internetowych oraz do czego służą :)
Praktycznie każdy świadomy  właściciel strony internetowej, któremu zależy na jej promocji – prędzej czy później zainteresuje się tematem katalogów. Katalog stron internetowych (i to zdecydowanie niejeden) może być po prostu realną szansą na skuteczne zaistnienie firmowej witryny w internecie.

Katalog jest zbiorem wizytówek stron internetowych posegregowanych według tematycznych kategorii.
Czemu służyć ma taki katalog? Właśnie do tego rodzaju serwisów można dodać swoją stronę internetową, pozycjonując ją tym samym na wybraną frazę – to znaczy na taką, na której najbardziej nam zależy. W naszym przypadku (jako agencji reklamy z Ząbek) takimi frazami mogą być na przykład: "wizytówki Ząbki" lub "banery Ząbki". Dobre wypozycjonowanie powoduje, że potencjalny klient wpisując w wyszukiwarkę internetową określoną treść – w uzyskanych wynikach na jednym z pierwszych miejsc znajdzie właśnie naszą stronę.

Im więcej katalogów zawierać będzie wpis pozycjonowanej witryny, tym lepiej. Można przyjąć, że w miarę pojawiania kolejnych wpisów strona ta "jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki" będzie windowała w wynikach z każdym kolejnym tygodniem. Pod warunkiem – oczywiście – że zachowa się pewien umiar, a wpisy będą dodawane systematycznie i w tendencji wzrostowej (czyli np. nie zgłaszamy strony pierwszego dnia do 100 katalogów – szczególnie gdy domenę zarejestrowaliśmy dwa dni temu).

Celem działania katalogów jest nie tylko pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach, ale również reklama bezpośrednia (pozyskiwanie odwiedzających z podstrony katalogu, a nie z wyszukiwarki).
Katalogi stron "niejedno mają imię". Możemy je przykładowo podzielić na:

  • wielotematyczne
  • katalogi firm
  • katalogi branżowe (tematyczne)

Katalogi wielotematyczne to miejsce na reklamę różnych stron, zarówno komercyjnych, jak też całkowicie prywatnych – na przykład blogów czy też stron hobbystycznych. Z kolei w katalogach firm mogą reklamować się wyłącznie przedsiębiorstwa – inne wpisy nie są tam akceptowane. Jeśli natomiast prowadzi się stronę skierowaną wyłącznie do kobiet, idealną "przystanią" dla niej będzie katalog tematyczny ukierunkowany na strony kobiece. Ta ostatnia odmiana generuje największy ruch od spersonalizowanej grupy potencjalnych odbiorców konkretnej usługi. Warto więc np. prowadząc pensjonat reklamować się w katalogach branżowych o tematyce turystycznej.

Katalogi stron internetowych można również podzielić na płatne oraz darmowe. Większość wartościowych (z wysokim współczynnikiem page rank i dużą ilością osób je odwiedzających) jest płatnych. Chociaż zdarzają się także katalogi darmowe warte zainteresowania. Są to jednak stosunkowo nieliczne "perły" w morzu internetu.

Jednym z bardzo ważnych kryteriów jest podział na katalogi moderowane i niemoderowane. W tych pierwszych jakość dodawanych stron oraz ich opisy są sprawdzane przez moderatora pod względem zgodności z regulaminem katalogu. Takim właśnie jest na przykład prowadzony przez nas Moderowany katalog stron Askway. Z kolei katalogi niemoderowane można rozpoznać po tym, że wpis nie wymaga akceptacji i wyświetla się od razu po dodaniu. Takich katalogów raczej nie polecamy, gdyż szybko stają się one siedliskiem spamu oraz stron bardzo wątpliwej jakości. Najczęściej również szybko kończą one swą działalność na skutek zbanowania (usunięcia całej strony z indeksu wyszukiwarki) lub braku opłacenia abonamentu za przedłużenie ważności domeny.