Trudno dziś wyobrazić sobie rynek reklamy wizualnej bez wydruku solwentowego. Nasza agencja reklamy również w dużej części produkcji korzysta z dobrodziejstw tej metody druku wielkoformatowego. Dlatego też w kilku słowach (w sposób bardzo powierzchowny i hmm… mało profesjonalny) przybliżymy tę tematykę.

Ze względu na rodzaj budowy drukarek (i użyte w nich farby) maszyny możemy podzielić na 3 podstawowe rodzaje:

  • ekosolwentowe – farby zawierają najmniejszą ilość rozpuszczalników organicznych VOC, przez co najsłabiej penetrują podłoże
    Wydruki charakteryzują się bardzo wysoką jakością (prawie "fotograficzną"), są jednak najmniej odporne na uszkodzenia i wpływ warunków atmosferycznych oraz UV. Wykorzystywane najczęściej do ekspozycji wewnętrznych lub zewnętrznych nie narażonych na bezpośrednie uszkodzenia mechaniczne. Po zabezpieczeniu laminatami ich trwałość znacznie się wydłuża.
  • mildsolwentowe – średnia zawartość VOC – mocniejsze wiązanie barwnika z podłożem (np. z foliami samoprzylepnymi)
    Wydruki wysokiej jakości (dla niewprawnego oka nie do odróżnienia w porównaniu do ekosolwentowych), zwiększona odporność na działanie czynników zewnętrznych, promieniowania UV czy uszkodzeń. Świetnie sprawdzają się w każdym zastosowaniu – również przy aplikacjach długookresowych (bez laminatów) oraz np. aplikacjach grafik na samochodach.
  • twardosolwentowe – największa zawartość rozpuszcalników VOC, dzięki czemu farby bardzo trwale wnikają w media do druku.
    Najniższa jakość w porównaniu z pozostałymi rodzajami, wysoka odporność na uszkodzenia i warunki pogodowe oraz promieniowanie słoneczne. Najczęściej wykorzystywane do wydruków reklam wielkoformatowych: banerów, siatek mesh, bilbordów (billboard'ów) – oglądanych z większej odległości.

Poniżej wydruk solwentowy na banerze wykonany na mildsolwentowej maszynie Mutoh

Wydruk solwentowy na ploterze Mutoh

Wypada zaznaczyć, że FAZA Studio w swoich realizacjach stosuje maszyny mildsolwentowe – co jest optymalnym wyborem łączącym wysoką trwałość z równie wysoką jakością. Maszyny, farby i media (w postaci folii, materiałów banerowych itp) wykorzystywane przy produkcji Państwa materiałów reklamowych są oryginalne – pochodzą od japońskich lub europejskich producentów. Nie stosujemy tak zwanych chińskich "zamienników" oraz ploterów – dzięki czemu finalne wydruki pozbawione są efektów paskowania, rozmycia kolorów, braku ostrości oraz efektu blaknięcia i "gubienia kolorów" przy ekspozycji w nasłonecznionych miejscach. Kiedy uważamy to za wskazane – dokonujemy dodatkowej laminacji laminatem stałym lub płynnym – w szczególności przy aplikacji reklam na pojazdach, które najbardziej narażone są na działanie środków chemicznych i urazów mechanicznych.
Laminowanie wydruków – jako metoda "wykańczająca" potrafi często podnieść również walory estetyczne wydruku w zależności od jego przeznaczenia i miejsca ekspozycji – poprzez nadanie mu dodatkowej głębi kolorów lub szlachetne zmatowienie.